راهنمای گام به گام و مراحل استفاده از دستگاه فتوکپی و پرینتر چندکاره

راهنمای گام به گام و مراحل استفاده از دستگاه فتوکپی و پرینتر چندکاره

راهنمای گام به گام و مراحل استفاده از دستگاه فتوکپی و پرینتر چندکاره

راهنمای گام به گام و مراحل استفاده از دستگاه فتوکپی و پرینتر چندکاره و استفاده از دستگاه فتوکپی و پرینتر چندکاره نیاز به علم خاصی ندارد. تنها نیاز به کمی از دانش پایه در مورد چگونگی کار هر ابزار الکترونیکی دارد. به غیر از کتابچه راهنمای دستگاه کپی ، برخی راهنمایی های دیگری هستند که شما باید با یادگیری و توجه به آنها از دستگاه فتوکپی استفاده کنید. این مقاله توسط تیم متخصص واحد تعمیر دستگاه کپی تهیه و تنظیم شده است.

اهمیت یادگیری استفاده از دستگاه کپی

آشنایی از نحوه صحیح استفاده از دستگاه کپی ، نیاز به سرویس و تعمیرات دستگاه کپی را تا حد قابل توجهی کاهش میدهد. دستگاه کپی یکی از مهمترین تجهیزات کلیدی هر اداره میباشد. بنابراین مدیران هر مجموعه ای به دنبال کیفیت عالی در چاپ با دستگاه کپی میباشند. تقریبا از هر ۱۰ نفر ۸ نفر هرگز با دستگاه کپی و پرینتر کار نکرده اند این نگرانی برای کارمندانی که به تازگی میخواهند وارد یک اداره شوند وجود دارد که چگونه میخواهند با ماشینهای اداری در آن مجموعه کار کنند. دستگاههای زیادی تولید و به بازار عرضه شده اند که تفاوتهای بسیاری باهم دارند. اما اصول کار با این دستگاهها تقریبا یکسان است و فقط در ظاهر و امکانات با هم تفاوت دارند. در اینجا بصورت گام به گام مراحل استفاده از دستگاه کپی و پرینتر چندکاره را مرور میکنیم :

روشن کردن دستگاه فتوکپی و پرینتر چندکاره

اولین قدم در استفاده از دستگاه کپی آماده به کار ، روشن نمودن آن میباشد . بعد از اطمینان از وصل بودن کابل برق ، کلید پاور را فشار دهید. کلید پاور دستگاه کپی و پرینتر چندکاره در بیشتر موارد در یکی از دو طرف دستگاه میباشد.

دکمه روشن دستگاه کپی و پرینتر چندکاره

دکمه روشن دستگاه فتوکپی و پرینتر چندکاره

کلید پاور را با کلید خاموشی موقت اشتباه نگیرید. هنگامی که دستگاه بعد از مدت زمان مشخصی کار نکند به حالت خاموشی موقت میرود.

کاست تغذیه کاغذ دستگاه کپی

قبل از آنکه وارد مرحله بعد شوید ، اطمینان حاصل کنید که کاست تغذیه کاغذ ، پر یا حداقل نیمه پر باشد. محل قرار گیری کاست تغذیه کاغذ معمولا در پایین دستگاه میباشد. دقت نمایید که کاغذ در کاست طوری قرار گیرد که هیچگونه حاشیه نداشته باشد . یعنی تنظیم کننده های کاغذ به آن چسبیده باشند.

اندازه قرارگیری کاغذ در کاست دستگاه کپی و پرینتر چندکاره

اندازه قرارگیری کاغذ در کاست دستگاه فتوکپی و پرینتر چندکاره

قبل از قرار دادن کاغذ آنها را بخوبی بُر بزنید . توجه داشته باشید که کاغذها در جای خود طوری قرار گیرند که هیچگونه بیرون زدگی و ناهماهنگی با یکدیگر نداشته باشند. با رعایت این موارد میتوانید از بروز بیشتر موارد گیر کاغذ جلوگیری نمایید.

قرارگیری سند مورد کپی در دستگاه فتوکپی و پرینتر چندکاره

این مرحله بسیار آسان میباشد. سند خود را در دستگاه کپی و پرینتر چندکاره قرار دهید . بیشتر دستگاهها دارای راهنمای تصویری چاپ شده روی پنل خود میباشند. لطفا به راهنما توجه کنید و آنرا به دقت بخوانید . شما متوجه یک درب بازشو به سمت بالا می شوید که باید سند خود را رو به پایین روی شیشه قرار دهید. در کناره های شیشه ، خطوطی نمایان است که به شما در نحوه قرارگیری کاغذ کمک میکند.

انتخاب کاغذ در دستگاه کپی و پرینتر چندکاره

انتخاب کاغذ در دستگاه فتوکپی و پرینتر :علامت R به معنای قرار گیری کاغذ بصورت طولی روی شیشه میباشد. در دستگاههایی که امکان فیدر در آنها موجود می باشد ، می توانید بدون باز نمودن درب ، سند خود را روی فیدر قرار دهید تا بصورت اتوماتیک اسکن و کپی شود.

نکته : در دستگاههای پیشرفته که فیدر آنها قوی میباشد ، کاربر میتواند تا ۱۰۰ برگ را در آن قرار داده تا بصورت اتوماتیک اسکن و کپی شود.

نحوه قرار گیری کاغذ در فیدر هم با یک علامت کوچک روی آن نمایان است که در بیشتر دستگاهها باید متن کاغذ رو به بالا باشد مگر آنکه کاربر نیاز به کپی دورو داشته باشد که در آنصورت هم می تواند گزینه کپی دورو را انتخاب نماید.

عملیات کپی دورو توسط واحد داپلکس Duplex دستگاه کپی انجام میشود. برخی از پرینتر های چندکاره هم این امکان را دارند.

استفاده از منوی دستورات دستگاه فتوکپی و پرینتر چندکاره

 

منوی دستورات جایی است که شما باید تعداد و نوع کاغذ خود را انتخاب کنید. شرکتهای سازنده دستگاه کپی و پرینتر همواره میکوشند در تولید دستگاههای جدید خود از رابط کاربری آسان و به روز استفاده کنند.

این روند کاملا در سالهای اخیر محسوس بوده و امروزه استفاده از منوی دستگاههای کپی دیجیتال بسیار راحت میباشد. حتی کنترل و ارسال دستور از طریق گوشی همراه نیز به این موارد اضافه شده است. دستگاههای جدید نمایندگی شارپ توانایی تشخیص نوع کاغذ را بصورت اتوماتیک دارند. یکی از گزینه هایی که همکاران ما در واحد تعمیر کپی به خریداران برای داشتن یک دستگاه کپی خوب پیشنهاد میکنند داشتن این امکان پیشرفته در دستگاه میباشد. این امکان درصد خطای کاربر را تا حد زیادی کاهش میدهد.

تنظیم رنگ و کیفت چاپ در دستگاه فتوکپی و پرینتر چندکاره

در بیشتر دستگاههای کپی و پرینترهای چندکاره رنگی دو دکمه مجزا برای انتخاب نوع کپی موجود میباشد. علاوه بر آن هر رنگ دارای تنظیماتی است که کاربر میتواند برای نوع سند خود ، آنها را مشخص نماید.

کاغذ اصلی که کاربر میخواهد از آن کپی بگیرد میتواند یکی از گزینه های زیر باشد:

  • متن سیاه و سفید یا متن رنگی
  • متن سیاه و سفید یا متن رنگی با عکس یا نمودار
  • عکس سیاه و سفید یا رنگی

بهتر است کاربر گزینه ای را برای کپی گرفتن انتخاب کند که مربوط به کاغذ اصلی با مشخصات فوق باشد. در این صورت مقدار مواد مصرفی دستگاه کپی تا حد زیادی صرفه جویی میشود و به دستگاه فشار نمی آید .

بطور مثال شما برای یک برگ متنی اگر از گزینه عکس برای کپی استفاده کنید ، خروجی بسیار با کیفیتی دریافت خواهید کرد اما مصرف تونر شما هم زیاد خواهد بود. گزینه های پیشرفته تری هم در انتخاب رنگ در دستگاه کپی موجود میباشد که کاربر میتواند برای مقدار روشنایی و تیرگی کپی آنها را تنظیم کند.

این گزینه معمولا با نام Custom  (سفارشی) و یا User Define (تعریف توسط کاربر) در قسمت Color Adjustments (تنظیمات رنگ) دیده میشود. برای اطلاع از تنظیمات رنگ در دستگاههای توشیبا میتوانید با نمایندگی توشیبا تماس بگیرید .

انتخاب اندازه کاغذ در دستگاه فتوکپی و پرینتر های چندکاره

همانطور که اشاره شد بیشتر دستگاههای جدید بعد از تشخیص نوع و اندازه کاغذ اصلی بطور اتوماتیک ، کاست مورد نظر برای تغذیه کاغذ سفید را نیز انتخاب میکنند. انواع کاستها در دستگاه کپی برای استفاده از کاغذها در اندازه های مختلف میباشد.

نحوه صحیح پرکردن کاست کاغذ دستگاه کپی و پرینتر چندکاره

نحوه صحیح پرکردن کاست کاغذ دستگاه فتوکپی و پرینتر

عمومی ترین نوع کاغذ که در اولین کاست استفاده میشود کاغذ A4 میباشد. اندازه این کاغذ ۲۹۷*۲۱۰ میلیمتر (۸٫۳*۱۱٫۷ اینچ) میباشد. معمولا ۲ کاست برای این کاغذ استفاده می شود که یکی بصورت عرضی و دیگری به صورت طولی قرار دارد.

نکته استفاده از کاغذ بصورت طولی :

چون Drum  درام دستگاه کپی و پرینتر از کناره ها شروع به استهلاک میکنند و بعد از مدتی در چاپ با کاغذ هایی که بصورت عرضی استفاده میشود پرینت خوبی ارائه میدهند ، ناگزیر از کاغذ به صورت طولی استفاده میشود .

این نوع استفاده ، بعلت گردش بیشتر واحدهای داخلی دستگاه کپی توصیه نمی شود چون هم پودر تونر بیشتری به بخش درام تزریق میشود ، هم فشار بیشتری به دستگاه وارد میشود.

در دستگاههای کپی پیشرفته مانند شارپ و  توشیبا که امکان نصب امکانات جانبی دارند ، میتوان از کاستهای حجم بالا با ظرفیت ۵۰۰۰ تا ۸۰۰۰ برگ استفاده نمود. اگر دستگاه یا کاربر به هر دلیلی نتوانند اندازه کاغذ را تشخیص دهند ، گزینه Letter  انتخاب میشود که معمولا از قسمت کاغذ کش دستی تغذیه میشود. اندازه کاغذ Letter  ۲۷۹*۲۱۵ میلیمتر میباشد.

در پرینترهای چندکاره معمولا یک کاست وجود دارد و قابل افزایش نیست . مخزن کاست این پرینترها از ۲۵۰ تا ۵۰۰ برگ کاغذ بنا به نوع و برند آن جای میگیرد. علاوه بر آن یک قسمت کاغذ کش دستی هم در این پرینتر ها تعبیه شده است که معمولا اگر در آنها کاغذ قرار گیرد ، اولویت دستگاه انتخاب آن میباشد.

مرحله نهایی : دکمه استارت دستگاه فتوکپی و پرینتر چندکاره

 

آخرین مرحله عملیات مربوط به کاربر و البته آغاز مرحله کپی با زدن کلید استارت Start انجام میشود. در دستگاههای کپی کانن Canon  ممکن است این دکمه با عنوان Copy  مشخص شده باشد . در پرینترهای چندکاره معمولا دو دکمه جداگانه برای کپی رنگی و سیاه و سفید تعبیه شده است. شما در مراحل فوق توانستید کاغذ ، نوع ، تعداد کپی و رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید. اکنون باید نظاره گر عملیات چاپ توسط دستگاه باشید تا اسناد شما را پرینت نماید.

2 پاسخ
  1. 2 رخ
    2 رخ گفته:

    با سلام مطالب مفیدی بود, کاش در قاب ویدیویی هم این مقاله قرار میگرفت , به هر حال ممنون از شما مقاله خوبی بود.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 3 =