تونر دستگاه کپی و پرینتر و مواد تشکیل دهنده آن

تونر دستگاه کپی و پرینتر – مواد تشکیل دهنده آن و نقش آن در کیفیت چاپ

تونر دستگاه کپی و پرینتر – مواد تشکیل دهنده آن و نقش آن در کیفیت چاپ

تونر دستگاه کپی و پرینتر از چه موادی تشکیل شده است و نقش آن در کیفیت چاپ چیست ؟ عوارض استفاده از تونر نامناسب و توصیه هایی در مورد تونر دستگاه کپی و پرینتر این مقاله توسط متخصصین واحد تعمیرات فتوکپی نمایندگی شارپ تهیه و تنظیم شده است . کارشناسان و متخصصین کپی تعمیر برای ارائه انواع خدمات مربوط به دستگاه کپی آماده پاسخگویی به کاربران میباشند.

تونر دستگاه کپی و پرینتر

مهمترین نکته در بهینه سازی دستگاه کپی استفاده از ماده با کیفیت چاپ یا همان تونر میباشد . استفاده از تونر مناسب در دستگاه کپی و پرینتر ، یک چاپ عالی با کیفیت بالا را به همراه خواهد داشت.

مواد تشکیل دهنده تونر دستگاه کپی و پرینتر

تونر ماده ای است که برای چاپ در دستگاه کپی و پرینتر های لیزری استفاده می شود. مواد تشکیل دهنده تونر، بیشتراز نوعی پلاستیک است.

تونر دستگاه کپی و پرینتر رنگی

تونر دستگاه کپی و پرینتر رنگی

 

استفاده از پلاستیک دو مزیت دارد :

اول اینکه این نوع پلاستیک قبل از استفاده بهر شکلی قابل تغییر است چون مانند پودر بسیار ریز میباشد. و دوم اینکه بعد از انجام فرایند چاپ (با حرارت بالا) به راحتی تغییر شکل نمی دهد. درصد  بالایی از تونر (حدود ۹۰ درصد) را پلاستیک تشکیل می دهد. هر چه اندازه دانه های  پودر تونر کوچک تر باشد چاپ دارای کیفیت بهتری می شود . علت کیفیت بالای چاپ توانایی بهتر دستگاه  در شکل دادن به دانه های تونر می باشد . در صورت نیاز به چاپ با کیفیت بالا میتوان از پلی استر به جای تونر استفاده کرد .

استفاده از این ماده کیفت چاپ را بسیار بالا میبرد . مواد سمی در پلی استر بسیار پایین میباشد . به همین دلیل مورد توجه بسیاری از تولیدکنندگان قرار گرفته است . البته به علت بالا بودن قیمت پلی استر نسبت به تونر ، در بیشتر مراکز ترجیح داده میشود از تونر استفاده شود.

برای استفاده از تونر نکات مهمی باید مورد توجه قرار گیرد :

شخصی که در معرض پودر تونر قرار دارد حتما باید نکات ایمنی را هنگام استفاده از این ماده رعایت کند این نکات شامل استفاده از ماسک مناسب و دستکش و روپوش مخصوص می باشد.

تونر دستگاه کپی و پرینتر و مواد تشکیل دهنده آن و نکات ایمنی

تونر دستگاه کپی و پرینتر و مواد تشکیل دهنده آن و نکات ایمنی

تونر دارای مواد مضری است که  تنفس بدون ماسک در بلند مدت عوارض زیادی از جمله سرطان ریه را بهمراه دارد. پیشنهاد می شود شارژ تونر حتما توسط متخصصین انجام شود چون این متخصصین با دارا بودن امکانات لازم و مناسب جهت کار روی دستگاههای مختلف آسیب ها را به کمترین حد لازم میرسانند . و همچنین با آگاهی کامل نسبت به عوارض تونر برای سلامتی و داشتن امکانات و وسایل مورد نیاز اعمال مراقبتی را برای خود و شما به نحو احسن انجام میدهند .

عوارض استفاده از تونر نامناسب

تونرها از نظر چسبندگی با هم تفاوت های فراوانی دارند و هر نوع تونر با نوع و درصد چسبندگی که دارد کیفیت خود را تعریف میکند.

حال اگر شما از تونر مناسب استفاده نکنید به طور مثال اگر درصد چسبندگی تونر با مقدار حرارت دستگاه شما همخوانی نداشته باشد ، قطعا باعث آسیب دیدن دستگاه و استهلاک دستگاه کپی شما خواهد شد .

استفاده از تونر حتما باید توسط شخص متخصص انجام شود به چند دلیل :

اول اسیب های ناشی از خود پودر

دوم به دلیل اینکه بعضی از بطری های پودر به گونه ایی طراحی شده اند که باید  توسط متخصص جایگذاری شوند تا دستگاه بتواند تا انتهای مواد داخل آن را استفاده کند.

نکته : اگر در یک بطری مقداری پودر باقی ماند به هیچ عنوان سعی در جابجایی مواد داخل آن نداشته باشید.

همچنین سعی در یکی کردن مواد باقی مانده با مواد جدید هم نکنید . زیرا  ممکن است علاوه بر آسیب به سلامتی خود باعث شوید بطری سالم هم کارایی خود را جهت استفاده در داخل دستگاه از دست بدهد .

سوم در صورت بارگذاری اشتباه بطری حاوی پودر تونر رابط دستگاه و محل پودر آسیب جدی خواهد خورد  بطوری که دستگاه دیگر قابل استفاده نخواهد بود و حتما باید قطعه مورد نظر تعویض شود تا دستگاه کپی شما مجددا کارایی خود را بدست بیاورد.

چند نکته کاربردی از زبان کارشناسان نمایندگی شارپ

جهت بهروه وری مناسب از دستگاه باید تناسب قدرت دستگاه را بدانید . مقدار استفاده روزانه از دستگاه را در نظر داشته باشید تا با استفاده مناسب و به اندازه ، عمر دستگاه را بالا ببرید. با توجه به مقدار نیاز به طور مثال روزی ۲۰۰ تا ۲۰۰۰ برگ باید دستگاهی متناسب با تعداد چاپ خود تهیه کنید تا دستگاه توانایی برآورده کردن نیاز شما را داشته باشد و به سرعت نیاز به تعمیرات کپی پیدا نکند. چکاپ ماهیانه دستگاه کپی شما  توسط تکنسین های مورد اعتماد و ماهر نیز به این کارایی افزوده و باعث صرفه جویی در زمان و هزینه های شما میشود.

استفاده از کاغذ های متناسب با نوع دستگاه شما از جمله موارد مهم و قابل توجه است . جهت اطلاع از وزن کاغذ مورد نیاز دستگاه کپی خود با مشاورین واحد تعمیرات دستگاه فتوکپی تماس حاصل نموده و اطلاعات لازم را بدست آورید . مشاورین نمایندگی توشیبا در تمام موارد ازجمله راهنمایی برای خرید دستگاه با توجه به نیاز  شما  و نوع تونر مورد استفاده دستگاه خریداری شده و نوع کاغذ مورد استفاده دستگاه شما آماده همکاری  وهمیاری و اطلاع رسانی چه به صورت حضوری و چه به صورت تلفنی هستند .

برخی از مواد تشکیل دهنده تونر به اختصار

یک Polypropylene Wax پلی پروپیلن : آسانی لغزش مولکولها روی همدیگر جهت سهولت در امر چاپ

دو Carbon Black  کربن سیاه : باعث استحکام بیشتر چاپ روی صفحه میشود

سه Pigment Yellow  رنگدانه زرد : از ترکیب یک ماده شیمیایی بدست می آید

چهار Pigment Red   رنگدانه قرمز

پنج  Pigment Blueرنگدانه آبی : سازنده رنگ آبی در تونر

شش Fumed Silica سیلیکا فوم  : افزایش سرعت چاپ

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =